Tuesday, August 16, 2011

setaun..

Salam

Aku da lame xupdate blog.. tetbe rasa nk update.. arini 16hb Ogos.. klo ikut kalendar omputih, da genap setaun blk melesia.. dlm mase setaun ni mcm2 mende jd... fuuh!!

Aku akan cube menulis balik.. kamon2....

Babai
Wassalam


Sunday, November 22, 2009

satu tahun...

Assalamualaikum.......

fuh!!! menghate2 sawang... berabuk sudah blog teman ni... sudah lame ditinggalkn.. tp, insyaAllah xde jin yg mendiami kt blog ni.. sbb kalo ade pn, mungkin jinbit atau jinbara... APEKAH??

jadi, maka, adalah pada haghi ini, sudah sempurne-genaplah SATU TAHUN blog teman ini tidak di update... clap3... apekehey nye ntah, teman idak le tau... tahniah kepada teman atas 'kejayaan' yang sukar di capai oleh blogger2 di luar sane...!!

jadi, pada hari ini, demi meraikan ulang tahun ini, teman ndak le mengepost satu entry... kighe mcm celebret le... tp, teman harap, bior le ni jadi satu permulaan untuk teman nulih balik semole, setelah sekian lama menyepi dalam kancah dan arena penulisan ini!! eeei mak ayat...

sehubungan dengan itu, untuk hari ini, teman nak ngajak kome sama2 dengor sebuah lagu yang dipopularkan oleh kumpulan Ungu yang bertajuk Dia Maha Sempurna... mari hayati lirik lagu ini (walopn ia bergenre rock), selami ape yg dimaksudkn lagu ini... moge same2 bulih amik manpaat.. bukan ape, hari2, sednike bende (baca:mcm2 benda) kite buat... ade baik, ade bughok... ade ikut perasaan ade idak... mcm2 lagi le sebabnye.....

jd, yg nengok dan tau ape yg ade dlm hati kite ni, Allah sahaje... lantak le kite wt ghope mane baik pn sesuatu keghoje tu, tp xikhlas, Allah je tau... tak gitu??

so, insyaAllah, sedikit peringatan tuk teman ngn kome.... peh ni, teman kene tulih satu entry psl.....ade le.... metabaah khas nih.. ngeh2...

udah2, jom dengor dan kome pikir la sendiri...... wassalam

Saturday, November 22, 2008

Muhasabah terbaik...



hakikat kematian sebenarnya tidak boleh diungkapkn dgn kata2, pembacaan, dsb... ia tidak akan dpt difahami oleh telinga sahaja, mata sahaja, dsb... tp, sume bende akan takut n tunduk akan hakikat kematian.. inilah muhasabah paling besar di dunia, yg mampu menyentak hati manusia dpd trus alpa dgn hal2 keduniaan.... (pemutus kenikmatan...) xperlu ssh2 nk 'basuh2' org, xperlu wt liqa' muhasabah, xperlu ssh2 wt mcm2 nk bg org sedar dan insaf... cukuplah MAUT sebagai muzakkir terbaik untuk manusia keseluruhannya.....

seperti nasihat Fudhail bin Iyadh kpd sahabatnya yg minta dinasihati
Fudhail : "kamu ada ayah..?"
Sahabatnya : "ayahku sudah meninggal.."
Fudhail : "cukuplah kematian itu sebagai 1 nasihat"

kata Nabi Ibrahim bila ditanya tentang hakikat kematiannya oleh Allah ; "mati itu seperti besi yang tajam, bergerigi, yg dimasukkn ke dlm daging, lalu direntap...." lalu Allah menjawab ; "itulah seringan2 kesakitan maut yg mampu aku berikan....."

inilah kata2 Nabi Ibrahim, yg merupakan Khalilullah, yg juga Bapa kpd agama Islam, Sulbi kpd agama Islam... bayangkn pula kita... siapa kita di sisi Allah..?? bagaimana pula kita nnt..??

bila ditanyakn kpd Nabi Musa tentang hakikat kematian ; "aku rasa kematian itu seperti binatang yg sedang hidup, lalu di siat2 kulitnya...."

ini pula kata2 Nabi Musa, yg bukan hanya diperangi oleh Firaun laknatullah, tetapi seluruh Bani Israel menentangnya untuk menegakkn Islam pd zaman firaun, yg kita tahu firaun dgn senang hati mengakui tuhan sekalian alam.... ini adalah 1 perkara yg sgt2 besar.. skali lg, siapa kita di sisi Allah..?? bagaimana pula kita nnt..??

kata Kaab ; "kematian itu seperti ranting yg penuh dgn duri, yg dimasukkn ke dlm kerongkong, lalu direntap kuat2.."


Dan datanglah sakaratul maut dengan sebenar-benarnya. Itulah yang kamu selalu lari daripadanya [19] Dan ditiuplah sangkakala. Itulah hari terlaksananya ancaman [20] Dan datanglah tiap-tiap diri, bersama dengan dia seorang malaikat penggiring dan seorang malaikat penyaksi [21] Sesungguhnya kamu berada dalam keadaan lalai dari (hal) ini, maka Kami singkapkan daripadamu tutup (yang menutupi) matamu, maka penglihatanmu pada hari itu amat tajam [22]
[ Qaff : 19-22 ]


pun begitu, masih ramai yg alpa dan leka... masih ramai yg xpercaya hakikat kematian.... masih ramai yg mempersoalkan tentang kebangkitan semula manusia di akhirat yg kekal abadi...

Apakah manusia mengira, bahwa ia akan dibiarkan begitu saja (tanpa pertanggung jawaban)? [36] Bukankah dia dahulu setetes mani yang ditumpahkan (ke dalam rahim) [37] kemudian mani itu menjadi segumpal darah, lalu Allah menciptakannya, dan menyempurnakannya [38] lalu Allah menjadikan daripadanya sepasang: laki-laki dan perempuan [39] Bukankah (Allah yang berbuat) demikian berkuasa (pula) menghidupkan orang mati? [40]
[ Al-Qiyaamah : 36-40 ]


sbb ape manusia jd begini...? sbb ape manusia lupa dgn tujuan kehidupan..? tujuan yg sepatutnya mereka sedari di saat ini, iaitu kematian, yg membawa mereka ke alam yg disebut akhirat.... sbb apa..? sbb keinginan mrk tuk bermegah2an dlm soal keduniaan.. hati mrk telah dipenuhi dgn dunia, lalu menghilangkn matlamat asal mereka...

Bermegah-megahan telah melalaikan kamu [1] sampai kamu masuk ke dalam kubur [2] Janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui (akibat perbuatanmu itu) [3] dan janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui [4] Janganlah begitu, jika kamu mengetahui dengan pengetahuan yang yakin [5] niscaya kamu benar-benar akan melihat neraka Jahiim [6] dan sesungguhnya kamu benar-benar akan melihatnya dengan 'ainul yaqin [7] kemudian kamu pasti akan ditanyai pada hari itu tentang kenikmatan (yang kamu megah-megahkan di dunia itu) [8]

[ At-Takathur ]


alangkah ruginya jika mrk menyedarinya disaat maut telah mendatanginya.... alangkah ruginya bila mrk menyedari yg mrk akn ditanya di akhirat tentang nikmat yang dibangga2kannya.... amatlah rugi dan malang putaran hidup manusia itu apabila asyik memikirkan dunia semata2...

sedikit nasihat buat diri ini khususnya, dan buat pembaca2 amnya.... semoga kita tidak tergolong dlm kalangan org2 yg rugi dan lalai.....


p/s : salam takziah buat nik nadzran a.k.a DON.... moga tabah dgn ujianNya.



Wednesday, September 03, 2008

Monday, August 11, 2008

al-fatihah...

msj dr ayah :
8.49pm : "opah kena stroke, ada d hospital Melaka - coma sudah masuk 3 mlm. tolong bacakan yaasin"

8.56pm : "critical dan kekuatan pernafasan semakin menurun dan boleh berhenti bila2 masa"

msj dr adik :
6.00am : "salam...abg,opah dh meninggal.."


isnin, pagi, kira2 jam 3 lebih, ibu kpd ayah aku (nenek belah ayah) telah dijemput menemui Allah s.w.t... pemergiannya sedikit sebanyak memberi impak kpd ayah khususnya, dan kpd kami sekeluarga amnya... semoga Allah menempatkn nenekku dlm golongan insan2 yg mendapat rahmat dan keredhaan Allah..ameen..

masih segar lg diingatan pertemuan terakhir aku bersamanya ketika hari raya qurban tahun lepas... sihat, masih larat membuat rutin harian, mampu tersenyum... amat mengejutkn bila mendapat berita pemergiannya... pilu kerana tidak dpt melihat jenazah buat kali terakhir kerana terpisah jauh antara 2 benua.. hanya doa yg mampu ku kirimkn buat arwah....

masih basah lg hati ini kerana terkesan dgn tazkirah, slot lintasan hati dan video yg disiarkan dlm usrah sabtu lalu yg bertemakan "zikrul maut"... kami menziarahi kubur seusai usrah pd petang itu... suasana di tanah perkuburan mmg sunyi dan sepi.. hakikatnya, tiada siapa yg mendengar penderitaan dan jeritan atau gelak tawa insan di dlmnya... beberapa hari kemudian, berita nenekku meninggalkn kami selamanya2 smp ke adelaide.... hati ini, yg aku akui mmg sgt2 jarang mengingati kematian, sgt2 terkesan dan terasa akan hakikat kematian.... semoga dgn peristiwa ini, menjadi 1 'modul' pentarbiyahan buat diri ini dan sahabat2 yg lain...

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan
Ali-Imran : 185


mari sama2 kite sedekahkn al-fatihah buat Allahyarhamah nenek aku.... jazakumullahu khairan kathira kpd murabbi yg senantiasa mendidik jiwa ini krn meng'organize' majlis bacaan yaasin dan solat jenazah ghaib, kpd warga Meredith krn meng'host' tmpt majlis, kpd sahabat2 yg tidak putus2 mendoakan dan prihatin, dan juga kpd semua yg hadir ke majlis tersebut.... jazakumullahu khairan kathira.... terharu dgn kehadiran antum.... semoga ukhuwah ini akan terus melekat dan tidak hilang....


jzkk semua..!!!